مبانی فلسفی توسعه از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسندگان
چکیده
با توجه به رونق گفت وگوهای علمی حول الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مقاله ی حاضر بر آن است تا با توجه به دستگاه حکمت متعالیه و با تأکید بر اندیشه و آثار صدرالمتألهین شیرازی، مبانی این الگو را در چارچوب دستگاه فلسف هی صدرایی بررسی نماید. از این رو پرسش اصلی مقاله ی حاضر این است که الگوی حکمت متعالیه مستنبط از آثار صدرالمتألهین برای توسعه و پیشرفت چیست؟ این مقاله ضمن تبیین مبانی شش گانه، مطرح « توسعه ی متعالیه » مدعی است که الگوی مورد نظر ملاصدرا را میتوان تحت عنوان کرده و مورد بررسی قرار داد. مقاله ی حاضر بر این فرض استوار است که لازمه ی هر الگوی پیشرفت، برخورداری از یک مکتب و پشتوانه ی فلسفی است؛ از این رو با توجه به مطرح شدن حکمت متعالیه ب هعنوان پشتوان هی فلسفی انقلاب اسلامی، الگوی پیشرفت نیز باید بر روی مبانی این دستگاه استوار گردد. مهمترین پیامد بحث حاضر این است که الگوی تولید شده با پشتوان هی نظری دستگاه حکمت متعالیه میتواند الگویی مستحکم، قابل دفاع و دارای پشتوانه فلسفی باشد که ابعاد نظری آن را برای همگان روشن و شفاف نماید.
منابع مشابه
مبانی فلسفی ارزشیابی از دیدگاه مدیریت اسلامی
از مسائلی که در مدیریت جنبه بنیادی دارد، ارزشیابی است. مدیر به عنوان کسی که امکانات گوناگونی را با اختیارات لازم به او سپرده اند تا بر طبق برنامه مشخص و اهداف معین، سازمان را به سوی مقصد پیش برد و راه پر پیچ و خم مسئولیت را تا قله هدف بپیماید، باید ارزشیابی کندده ای آگاه و حسابگری توانا باشد تا سرمایه گذاری های گوناگون و نتایج به دست آمده، مطلوبیت لازم را داشته باشد. اهمیتی را که آیین اسلام برا...
متن کاملمبانی فلسفی اصلاح دینی از دیدگاه پلتیلیش
پلتیلیش بیتردید یکی از متکلمان تاثیرگذار قرن بیستم به شمار میرود. دغدغۀ اصلی وی آن بود که بین دین و فرهنگ معاصر آشتی برقرار کند. به باور وی دین باید با فرهنگ عصر همبستگی داشته باشد. این همبستگی از طریق پرسش و پاسخ صورت میپذیرد. فرهنگ معاصر، سؤالهای بنیادین عصری را به آستانۀ دین عرضه میدارد و دین در قالب نمادهای اصیل خود به سؤالات پاسخ میدهد. شرط اصلی پاسخگویی دین آن است که مقولههای مه...
متن کاملمبانی تطابق عوالم از دیدگاه صدرالمتألهین
«تطابق عوالم» اصلی است که در حکمت متعالیه بیانگر چندوچون نسبت و روابط حاکم بین عوالم می باشد. ملاصدرا هستی را در چهار عالم اله، عقل ، مثال و ماده طبقه بندی می کند و نسبت این عوالم را از نوع قشر و لُبّ، محیط و محاط، حقیقه و رقیقه و، در یک کلام، «تطابق» توصیف می نماید. تطابق که حاکی از نوعی عینیت در عین غیریت است به معنای حضور عوالم مادون در عوالم مافوق به نحو اعلا و اشرف می باشد. طبق این اصل، ماهی...
متن کاملمبانی فلسفی و کلامی مدیریت اجتماعی از دیدگاه اسلام
در این مقاله مبانی فلسفی و کلامی مدیریت اجتماعی از دیدگاه اسلام بحث و بررسی میشود. از دیدگاه اسلام و عقل، انسان اجتماعی است و تنها در اجتماع میتواند به سعادت و کمالات نائل شود. در هر اجتماعی، از جمله اجتماع اسلامی نیاز به حکومت، یک ضرورت است و بدون آن، جامعه نظم و قوام پیدا نمیکند. هر حکومتی بر دو پایۀ اساسی استوار است: قانون و مدیران. از نظر مبانی عقلی و دینی، مدیر یک جامعۀ اسلامی باید از ...
متن کاملمبانی فلسفی توحید صفاتی از دیدگاه علامه طباطبایی
علامه طباطبایی توحید صفاتی حق تعالی را در قالب نظریه فلسفی «عینیت صفات کمالی با ذات حق تعالی» تفسیر میکند و این دیدگاه را تنها تبیین معقول از توحید صفاتی میداند. بر اساس این نظریه، صفات کمالی در خارج با ذات الهی و با یکدیگر عینیت دارند هر چند از جهت مفهومی با هم و با ذات مغایرند. وی این نظریه را بر اساس اصولی فلسفی همچون "معطی شیء فاقد شیء نمیشود" و صرافت و بساطت ذات الهی مدلل میکند. علامه ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه سیاست های متعالیهجلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۶۹-۸۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023